Tempomaty predykcyjny PCC (Predictive Cruise Control) i adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control).
Adaptacyjny tempomat utrzymuje zadaną prędkość i reguluje nią tak, aby zachowany był bezpieczny dystans od pojazdu znajdującego się przed nami. W zależności od upodobań kierowcy odległość ta może być: większa lub mniejsza. Z kolei tempomat predykcyjny to zaawansowana wersja tempomatu adaptacyjnego, który korzysta z danych GPS i innych systemów do przewidywania przyszłych warunków drogowych i automatycznego dostosowywania do nich prędkości. W konfiguracji T-Roca predykcyjny tempomat pojawił się w 2021 w systemie IQ.Drive Travel Assist High. Jest to zaawansowany system asystujący, który do swej poprawnej pracy wymaga nawigacji GPS, systemów bezpieczeństwa, informacji o natężeniu ruchu, odbioru danych z wyposażenia monitorującego bieżącą sytuację i warunki drogowe, a także z komunikacji online między pojazdami. Procesor zebrane na bieżąco z różnych źródeł dane przetwarza i generuje wirtualny i dynamiczny obraz otoczenia drogowego, którego następstwem jest dobranie odpowiednich parametrów jazdy. W rezultacie PCC poza utrzymywaniem zadanej prędkość, dostosowuje ją do ograniczeń „odczytywanych” z nawigacji, ze znaków w ruchu drogowym i z topografii (np. redukowana jest prędkość w trakcie jazdy po łuku, przed zakrętami, skrzyżowaniami i wykrytymi przeszkodami, czy po rozpoznaniu pieszych na drodze). Jednakże należy być świadomym, że to my kierowcy odpowiadamy za bezpieczną jazdę i nie jesteśmy zastępowani przez zaawansowane technologie urządzeń pokładowych samochodu. Kierowca podczas pracy tempomatu może używać pedału przyspieszenia do zwiększenia prędkości dezaktywując funkcję jazdy z dozwoloną prędkością. Regulowanie zadaną prędkością tempomatu może odbywać się również za pomocą przycisków dodających i odejmujących jej wartość (jazda wówczas jest namiastką sterownia szybkością rodem z Formuły 1). Niewątpliwą zaletą korzystania z tempomatu, by potrzebna prędkość była utrzymywana, jest brak konieczności naciskania stopą na pedał gazu podczas jazdy. Z kolei wciśnięcie pedału hamulca ze względów bezpieczeństwa zawsze wyłącza tempomat. Tempomat jest ponownie aktywowany z zadanymi parametrami przed jego wyłączeniem po naciśnięciu stosownego przycisku. Prędkość jest dostosowana do ukształtowania drogi (zmniejszana przed niebezpiecznym zakrętem czy przed wjazdem na rondo), auto wyhamowuje w porę, jeśli na drodze przed nami jest zator, pomimo że zagrożenia jeszcze możemy nie widzieć (bo np. występuje on za zakrętem), czy wreszcie zapewnia jazdę z prędkością, która nie jest wyższa od dozwolonej na danym odcinku drogi. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy nie chcemy narażać się na ryzyko otrzymania mandatu. Od dawna jestem przekonany do korzystania na dłuższych trasach z tego pomocnego udogodnienia, pomimo kilku wad których jestem świadomy i w porę reaguję, abym to ja sprawował władzę nad pojazdem. Ciekaw jestem, czy Wam również w pełni udaje się wykorzystywać tę namiastkę samochodowej autonomii?
PCC i ACC
Re: PCC i ACC
Ja powiem tak. W teorii jest tak jak piszesz, a w praktyce denerwuje na dluzsza meta.
Jadac zgodnie z warunkami na drodze, jedziesz roznie. Raz zgodnie z przepisami, raz ciut szybciej. Zwalniasz na rozpedzie, hamujac silnikiem, to przyspieszasz jak sie droga zluzuje, albo jadacy przed toba przyspiesza. Tak wiem, ze pisze o jezdzie 60-65 na 50-tce, ale czasem tak jest ze droga pusta, warunki dobre i tak jedzie fala lub sami tak jedziemy. PCC jedzie wolno i czasem niepotrzebnie z przepisami. Ja tego nie lubie, wole ACC na autostradach, a na drogach miedzymiastowych, czasem kretych zwykly tempomat dajacy mozliwosc hamowania silnikiem i oszczedzania paliwa i hamulcow.
PCC jest lepszy od ACC w zalozeniach i jezdzie za granica, gdzie jestesmy przesadnie ostrozni, ale z drugiej strony nie znamy trasy i ta ostroznosc jest uzasadniona. W warunkach jazdy na znanych drogach PCC jest upierdliwy.
Jadac zgodnie z warunkami na drodze, jedziesz roznie. Raz zgodnie z przepisami, raz ciut szybciej. Zwalniasz na rozpedzie, hamujac silnikiem, to przyspieszasz jak sie droga zluzuje, albo jadacy przed toba przyspiesza. Tak wiem, ze pisze o jezdzie 60-65 na 50-tce, ale czasem tak jest ze droga pusta, warunki dobre i tak jedzie fala lub sami tak jedziemy. PCC jedzie wolno i czasem niepotrzebnie z przepisami. Ja tego nie lubie, wole ACC na autostradach, a na drogach miedzymiastowych, czasem kretych zwykly tempomat dajacy mozliwosc hamowania silnikiem i oszczedzania paliwa i hamulcow.
PCC jest lepszy od ACC w zalozeniach i jezdzie za granica, gdzie jestesmy przesadnie ostrozni, ale z drugiej strony nie znamy trasy i ta ostroznosc jest uzasadniona. W warunkach jazdy na znanych drogach PCC jest upierdliwy.
Re: PCC i ACC
Z tym systemem ciężko się jeździ i pali o 1 litr więcej.
Re: PCC i ACC
Na autostradach bardziej komfortowo czuję się na zwykłym tempomacie.
Rozumiem osoby ,które jeżdżą na aktywnym, ma jednak swoje ulomnosci
Rozumiem osoby ,które jeżdżą na aktywnym, ma jednak swoje ulomnosci
1.5 DSG 6,2 spalanie zima
5,8 wiosna
5,8 wiosna
Re: PCC i ACC
To jest dla ludzi którzy jadą i piszą smsy
Re: PCC i ACC
Na autostradzie czy drodze dwujezdniowej czyli na długich odcinkach o stalym ograniczeniu to aktywny tempomat jest bardzo OK ustawiomy na +15 do limitu.
Na jednojezdniowej z różnymi ograniczeniami (50, 70, 90km/h) i większym ruchu jedziemy tak jak cała reszta więc tutaj aktywny tempomat też się sprawdza ale ustawiony na 100k/h.
Na jednojezdniowej z różnymi ograniczeniami (50, 70, 90km/h) i większym ruchu jedziemy tak jak cała reszta więc tutaj aktywny tempomat też się sprawdza ale ustawiony na 100k/h.
R-line 2023, 1.5 manual, komfort, led plus, beats, kamera, 18 cali, easy open, keyless itd.
Re: PCC i ACC
Czy ktoś potrafi wyjaśnić jak system PCC działa w samochodzie bez natywnej nawigacji GPS ale z systemem IQ.Drive Travel Assist High. Dla mnie problem to sczytywanie znaku prędkości z dróg dojazdowych do ekspresówki czy autostrady w trakcie jazdy na PCC po autostradzie czy ekspresówce.