Dezynfekcja klimatyzacji
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
Gratuluję. Świetny merytoryczny, syntetyczny opis różnych filtrów kabinowych.Rotrzyld pisze: ↑17 maja 2025, 18:33Przedstawiliście Panowie symbole filtrów jakie stosujecie CUK i FP - postanowiłem zgłębić temat odnośnie różnicy pomiędzy nimi. W tym celu konieczne jest zapoznanie się z garścią informacji o tym skądinąd ważnym elemencie wyposażenia auta:
Filtr kabinowy służy do oczyszczania powietrza pobieranego z otoczenia samochodu i wdmuchiwanego do kabiny. Standardowo wyposażony jest w materiał filtrujący wykonany ze specjalnej bibuły lub bardziej odpornej na pleśń celulozowej włókniny na którą nanoszona jest warstwa węgla aktywnego oraz związki wychwytujące alergeny. Filtr kabinowy stanowi prawie 100 procentową barierę dla cząstek stałych: kurzu, piasku, pyłków roślin, zarodników grzybów, gęstego dymu, drobin asfaltu oraz innych okruchowych zanieczyszczeń. Filtr z warstwą węgla aktywnego dodatkowo zapobiega przedostawaniu się nieprzyjemnych zapachów, ozonu oraz szkodliwych składników spalin szczególnie związków dwutlenku siarki i tlenku azotu. Bioaktywna warstwa w najbardziej zaawansowanych technicznie filtrach dzięki polifenolom o działaniu antyoksydacyjnym zmniejsza z kolei zagrożenie wystąpienia u użytkowników pojazdów reakcji alergicznych błon śluzowych oczu i nosa, wywoływania infekcji czy podrażnień układu oddechowego. Filtr kabinowy poprawia komfort jazdy wpływając na dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów, lecz w trakcie swej pracy stopniowo się „zapycha” i z upływem czasu przepuszcza coraz mniejszą ilość powietrza do wnętrza samochodu. Co gorsza zanieczyszczenia gromadzące się na materiale filtracyjnym, który z czasem traci swe właściwości absorpcyjne, umożliwiają rozwój patogenów i pleśni, które mogą powodować choroby układu oddechowego. Z tego powodu należy go dość często wymieniać co ~ 15 000 kilometrów lub obowiązkowo raz do roku. Co istotne - filtr kabinowy nie stanowi dużego wydatku i łatwo go wymienić samodzielnie.
Po tym wstępie czas przedstawić różnicę w oznaczeniach filtrów firmy Mann-filter: CU to standardowy filtr wykonany z samej włókniny, CUK zawiera dodatkową warstwę węgla aktywnego, natomiast FP oprócz „carbonu” ma polifenolową blokadę. Ten ostatni szczególnie zalecany jest dla alergików i osób z problemami układu oddechowego.
VW T-ROC 2022, 1.5 DPCA, DSG, 18", pełna konfiguracja
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
Czy na końcu tej zaślepionej gumką rurki, która jest przeznaczona do nawiewu schowka pasażera, jest parownik i można puścić w nią piankę. Potrzebuję potwierdzenia kogoś zorientowanego?

https://zapodaj.net/plik-j2reYCEoRj
https://zapodaj.net/plik-j2reYCEoRj
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
Już zrobione, więc potwierdzam, że nie ma sensu demontować wentylatora, można to wykonać przez rurkę, podobnie jak to się robi w Skodzie Ocatvii 3Mediolan8 pisze: ↑21 maja 2025, 21:39 Czy na końcu tej zaślepionej gumką rurki, która jest przeznaczona do nawiewu schowka pasażera, jest parownik i można puścić w nią piankę. Potrzebuję potwierdzenia kogoś zorientowanego?
https://zapodaj.net/plik-j2reYCEoRj
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
Byłem w ASO VW na przeglądzie gwarancyjnym zleciłem zrobić czyszczenie,dezynfekcję klimatyzacji koszt 425 zł czynnik był w normie.
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
425 zł to duża kwota.
Może takie ceny to teraz norma.
Może takie ceny to teraz norma.
1.5 DSG 6,2 spalanie zima
5,8 wiosna
5,8 wiosna
Re: Dezynfekcja klimatyzacji
Warto dbać o klimatyzację.
Ostatnio zmieniony 27 maja 2025, 10:01 przez Wachacz, łącznie zmieniany 1 raz.