skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Wszystkie tematy związane z Volkswagenem T-Roc - zakup, eksploatacja, problemy itd.
andrzej70
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2025, 16:02

skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: andrzej70 »

Witam wszystkich,

Dzisiaj byłęm świadkiem jak żona użytkujaca T-Roca (wersja 2.0 190 KM w automacie, 4Motion, z grudnia 2024, przebieg 3200 kkm) wyjeżdzała z posesji i dosłownie własnym uszom nie wierzyłem. W pewnym momencie z odległosci ok. 13-15 m usłyszałem przeraźliwy zgrzyt jakby jakieś tryby metalowe jakiejś sporej maszyn nie zazębiły poprawnie i zaczęły się nawzajem trzeć z ogromną siłą jeden o drugi. Dzwięk trwał jakies 1 sec ale przerażenie w oczach co jet grane. Żona odjechała - po powrocie pytam co się stało, no bo co można w sumie zrobić w automacie żeby tak metal o metal darł przeraźliwie, że z tej odlegości to słyszałem. Po rozmowie okazało się, że to nie pierwszy raz i tak się dzieje często (oczywiście nic mówiła bo po co ;(

Po zgłębieniu detali wychodzi, że nie zawsze ale bardzo często problem występuje (a może zawsze ale nie żona nie mówi, pojeżdzę sam i będę obserwował) przy takiej sekwencji działań:
1. ruszanie auta na wstecznym - wyjazd z posesji (bez problemów)
2. przy naciśnietym hamulcu i nieruchomym aucie (na co wyczuliłem żonę i sam widziałem, że auto stało kiedy zaczęło matelcznie zgrzytać) zmiana lewarka z R na D - i wtedy przy zmianie pojawia się ten przerażliwy metaliczny zgrzyt ze skrzyni, że aż uszy rwie
3. ...a potem na D dalsza jazda jakby nigdy nic.

Czy ktoś kiedyś spotkał się z takim zachowaniem skrzyni w nowym T-Roc (zresztą w nie najnowszym też nie ma prawa wystąpić) lub słyszał o takim przypadku? Oczywiście na gwarancji mogę do nich iść ale słysząc jak traktują klientów w ASO VW to sie zastanawiam czy nie wskazać, że jest to istotna wada dająca prawo do odstąpienia od umowy lub żądania wydania nowego samochodu bez wady. Generalnie przeszukałem forum i o dziwo jest trochę o wadach ale...manuala. Nie wiem co o tym sądzić. Chyba, żeby na razie żadać wymiany skrzyni. Wg mnie coś takiego nie ma prawa występować i to nie jest drobnostka. Nie wiem też, czy komputer rejestruje takie ewidentnie mechaniczne problemy, żeby było czarno na białym, że problem jest. Bo jeśłi jest to losowo to znajac życie w ASO będzie idealnie działało :) a 10 km za ASO znowu się pojawi. Napiszcie co sądzicie i czy ktoś coś moze o takim problemie słyszał.
Spinner
Posty: 841
Rejestracja: 25 cze 2020, 11:25

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Spinner »

Mam również wersję 2.0 tsi, dsg, 4 motion o podobnym przebiegu. Opisanego wyżej zachowania skrzyni, na szczęście, nie doświadczyłem. Uważam, że każde podejrzane dźwięki ze strony dsg są wysoce niepokojące i żeby nie pogorszyć sytuacji powinieneś ciupasem udać się do serwisu.
2.0 tsi, dsg, 4motion
pshemus
Posty: 466
Rejestracja: 16 lut 2023, 19:23

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: pshemus »

Tylko upewnij się, że ten zgrzyt to nie hamulce przy zaciągniętym Autoholdzie - na skręconych kołach i/lub pochyłości czasem coś zgrzytnie.
Spinner
Posty: 841
Rejestracja: 25 cze 2020, 11:25

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Spinner »

pshemus pisze: 09 sie 2025, 11:47 Tylko upewnij się, że ten zgrzyt to nie hamulce przy zaciągniętym Autoholdzie - na skręconych kołach i/lub pochyłości czasem coś zgrzytnie.
Może być, zwłaszcza, że jednoznaczne zlokalizowanie źródła dźwięków dochodzących z tego czy innego podzespołu jest dość trudne.
2.0 tsi, dsg, 4motion
andrzej70
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2025, 16:02

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: andrzej70 »

pshemus pisze: 09 sie 2025, 11:47 Tylko upewnij się, że ten zgrzyt to nie hamulce przy zaciągniętym Autoholdzie - na skręconych kołach i/lub pochyłości czasem coś zgrzytnie.
Tylko, mowiąc "coś zgrzytnie" masz na myśli jak sądzę jakiś niezbyt głośny dzwięk a tutaj to jest baaaardzo głośne tarcie, szuranie, chrzęst metalu o metal. Wręcz jakby szlifowanie metalu metalem. Słyszałem to z odelgłości ok. 12 m. Czy autohold mógłby tak głośno się zachować?
pshemus
Posty: 466
Rejestracja: 16 lut 2023, 19:23

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: pshemus »

W kabinie słychać to dość głośno, z zewnątrz nie wiem.
W ASO się pewnie spytają czy masz to nagrane więc warto się przygotować, można przy okazji spróbować określić dokładnie w jakiej sytuacji to występuje a w jakiej nie - to nie USA, na stwierdzenie że wg Ciebie auto wydaje dziwny dźwięk i to jest istotna wada raczej nikt Ci kasy nie wróci.
andrzej70
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2025, 16:02

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: andrzej70 »

pshemus pisze: 09 sie 2025, 13:41 W kabinie słychać to dość głośno, z zewnątrz nie wiem.
W ASO się pewnie spytają czy masz to nagrane więc warto się przygotować, można przy okazji spróbować określić dokładnie w jakiej sytuacji to występuje a w jakiej nie - to nie USA, na stwierdzenie że wg Ciebie auto wydaje dziwny dźwięk i to jest istotna wada raczej nikt Ci kasy nie wróci.
Oczywiście. Masz 100% racji. Muszę teraaz przesiąść się do T-Roc'a, "polować" na sytuację i jeździć z włączonym nagrywaniem. W zasobach mam auta z ZF, PDK i tego cudaka z DSG i jeżdzę na automatach już jakieś 15 lat ale z czymś takim sie nigdy nie spotkałem. Skrzynie + elektronika wokół niej dzisiaj są tak robione, że w zasadzie nie da się czegoś źle robić. No może poza zmianą biegu kiedy auto jeszcze się powolutku toczy a lekkie dociśnięcie hamulca daje już możliwość zmiany biegu. Ale wtedy czuć lekkie szarpnięcie bo samochód blokuje się na biegu, który go z lekka gwałtownie zatrzymuje, ale też bez takiego metalicznego wycia. Z tym, że tego nikt nie robił więc użytkowanie normalne jak bóg i producent przykazali.
andrzej70
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2025, 16:02

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: andrzej70 »

No i oczywiście dzisiaj jeździłem jak głupi i próbowałem wywołać w przytoczonej sekwencji ten dzwięk ze skrzyni i oczywiście nic. 30 min manewrowania - tył - przód, na skręconych kołach, na prostych, szybka zmiana lewarka, wolna zmiana.... i wciąż cisza. I tak to jest nagrać potem dowód dla ASO :) Ehhh :)
Spinner
Posty: 841
Rejestracja: 25 cze 2020, 11:25

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Spinner »

andrzej70 pisze: 09 sie 2025, 19:46 No i oczywiście dzisiaj jeździłem jak głupi i próbowałem wywołać w przytoczonej sekwencji ten dzwięk ze skrzyni i oczywiście nic. 30 min manewrowania - tył - przód, na skręconych kołach, na prostych, szybka zmiana lewarka, wolna zmiana.... i wciąż cisza. I tak to jest nagrać potem dowód dla ASO :) Ehhh :)
Mimo wszystko, na twoim miejscu, wybrałbym się do ASO, może coś zdiagnozują. Jak coś podejrzanego się wydarzało to na pewno samo się nie naprawiło.
2.0 tsi, dsg, 4motion
andrzej70
Posty: 7
Rejestracja: 22 lut 2025, 16:02

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: andrzej70 »

Mimo wszystko, na twoim miejscu, wybrałbym się do ASO, może coś zdiagnozują. Jak coś podejrzanego się wydarzało to na pewno samo się nie naprawiło.
Logika jak nabardziej dyktuje to co mówisz - ciekawy jestem czy komputer może zachować jakieś logi po takiej sytuacji. Ale zastanawiam się jeszcze nad jednym. Żona wcześnej jeździła na manualu i działała na skrzyni, nazwijmy to bardzo dynamicznie - wrzuć bieg i ostro do przodu w ułamku sekundy. I to co żony mówią a co jest :) to różnie bywa ;) - odnosnei tego, że w T-Roc'u tak nie robi. Zastanawiam się czy jednak, jest możliwe, że ta skrzynia, jeśłi nie dostanie choć mikrochwili, aby po przełożeniu z R na D żeby się ułożyć a od razu, natychmiast wciskany jest gaz i to dość mocno (a nie delikatny wyjazd na toczeniu się) to skrzynia nie jest jeszcze gotowa i stąd takie coś? Oczywiście teraz teoretyzuję ale może można w tym upatrywać tego co się podziało.
ODPOWIEDZ