skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Wszystkie tematy związane z Volkswagenem T-Roc - zakup, eksploatacja, problemy itd.
Awatar użytkownika
JacK666
Posty: 603
Rejestracja: 20 maja 2023, 20:14

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: JacK666 »

andrzej70 pisze: 10 sie 2025, 15:12
Mimo wszystko, na twoim miejscu, wybrałbym się do ASO, może coś zdiagnozują. Jak coś podejrzanego się wydarzało to na pewno samo się nie naprawiło.
Logika jak nabardziej dyktuje to co mówisz - ciekawy jestem czy komputer może zachować jakieś logi po takiej sytuacji. Ale zastanawiam się jeszcze nad jednym. Żona wcześnej jeździła na manualu i działała na skrzyni, nazwijmy to bardzo dynamicznie - wrzuć bieg i ostro do przodu w ułamku sekundy. I to co żony mówią a co jest :) to różnie bywa ;) - odnosnei tego, że w T-Roc'u tak nie robi. Zastanawiam się czy jednak, jest możliwe, że ta skrzynia, jeśłi nie dostanie choć mikrochwili, aby po przełożeniu z R na D żeby się ułożyć a od razu, natychmiast wciskany jest gaz i to dość mocno (a nie delikatny wyjazd na toczeniu się) to skrzynia nie jest jeszcze gotowa i stąd takie coś? Oczywiście teraz teoretyzuję ale może można w tym upatrywać tego co się podziało.
Wg. mnie to taki przypadek może być jak najbardziej możłiwy.
Sam kiedyś zrobiłem dokładnie to samo co prawda w wypożyczonym oplu, nie wiem jaka tam jest skrzynia co do zasady działania, ale była sekwencja R, stop szybko D, stop potem znowu szybko R, stop i bardzo szybko D i dużo gazu bo czasu było mało na manewr i to co dobiegało ze skrzyni to było coś jak tartak.
Trzeba bardzo uważać i dać chwilę czasu bo to co zrobi się manualem między I biegiem a wstecznym często na pół sprzęgle bez zupełnego zatrzymania w automacie raczej nie wyjdzie.
A tam przy okazji, małe OT, jak wyjeżdzacie z kopnego śniegu na automacie? Jak wtedy da się rozbujać samochód?
R-line 2023, 1.5 manual, komfort, led plus, beats, kamera, 18 cali, easy open, keyless itd.
Radio
Posty: 241
Rejestracja: 28 wrz 2022, 18:49
Lokalizacja: Małe senne miasteczko na Pomorzu Zachodnim.

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Radio »

andrzej70 pisze: 10 sie 2025, 15:12
Mimo wszystko, na twoim miejscu, wybrałbym się do ASO, może coś zdiagnozują. Jak coś podejrzanego się wydarzało to na pewno samo się nie naprawiło.
Logika jak nabardziej dyktuje to co mówisz - ciekawy jestem czy komputer może zachować jakieś logi po takiej sytuacji. Ale zastanawiam się jeszcze nad jednym. Żona wcześnej jeździła na manualu i działała na skrzyni, nazwijmy to bardzo dynamicznie - wrzuć bieg i ostro do przodu w ułamku sekundy. I to co żony mówią a co jest :) to różnie bywa ;) - odnosnei tego, że w T-Roc'u tak nie robi. Zastanawiam się czy jednak, jest możliwe, że ta skrzynia, jeśłi nie dostanie choć mikrochwili, aby po przełożeniu z R na D żeby się ułożyć a od razu, natychmiast wciskany jest gaz i to dość mocno (a nie delikatny wyjazd na toczeniu się) to skrzynia nie jest jeszcze gotowa i stąd takie coś? Oczywiście teraz teoretyzuję ale może można w tym upatrywać tego co się podziało.
Według mnie masz odpowiedź na problemy ze skrzynią, na początku może należało zapoznać się z instrukcją odnośnie eksploatacji automatycznej skrzyni, a zwłaszcza odnośnie przełączania biegów, zatrzymywania się, i parkowania.
2.0TSI DSG 4Motion R-line Sport
Trok
Posty: 110
Rejestracja: 19 lut 2025, 17:35

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Trok »

andrzej70 pisze: 09 sie 2025, 2:29 Witam wszystkich,

Dzisiaj byłęm świadkiem jak żona użytkujaca T-Roca (wersja 2.0 190 KM w automacie, 4Motion, z grudnia 2024, przebieg 3200 kkm) wyjeżdzała z posesji i dosłownie własnym uszom nie wierzyłem. W pewnym momencie z odległosci ok. 13-15 m usłyszałem przeraźliwy zgrzyt jakby jakieś tryby metalowe jakiejś sporej maszyn nie zazębiły poprawnie i zaczęły się nawzajem trzeć z ogromną siłą jeden o drugi. Dzwięk trwał jakies 1 sec ale przerażenie w oczach co jet grane. Żona odjechała - po powrocie pytam co się stało, no bo co można w sumie zrobić w automacie żeby tak metal o metal darł przeraźliwie, że z tej odlegości to słyszałem. Po rozmowie okazało się, że to nie pierwszy raz i tak się dzieje często (oczywiście nic mówiła bo po co ;(

Po zgłębieniu detali wychodzi, że nie zawsze ale bardzo często problem występuje (a może zawsze ale nie żona nie mówi, pojeżdzę sam i będę obserwował) przy takiej sekwencji działań:
1. ruszanie auta na wstecznym - wyjazd z posesji (bez problemów)
2. przy naciśnietym hamulcu i nieruchomym aucie (na co wyczuliłem żonę i sam widziałem, że auto stało kiedy zaczęło matelcznie zgrzytać) zmiana lewarka z R na D - i wtedy przy zmianie pojawia się ten przerażliwy metaliczny zgrzyt ze skrzyni, że aż uszy rwie
3. ...a potem na D dalsza jazda jakby nigdy nic.

Czy ktoś kiedyś spotkał się z takim zachowaniem skrzyni w nowym T-Roc (zresztą w nie najnowszym też nie ma prawa wystąpić) lub słyszał o takim przypadku? Oczywiście na gwarancji mogę do nich iść ale słysząc jak traktują klientów w ASO VW to sie zastanawiam czy nie wskazać, że jest to istotna wada dająca prawo do odstąpienia od umowy lub żądania wydania nowego samochodu bez wady. Generalnie przeszukałem forum i o dziwo jest trochę o wadach ale...manuala. Nie wiem co o tym sądzić. Chyba, żeby na razie żadać wymiany skrzyni. Wg mnie coś takiego nie ma prawa występować i to nie jest drobnostka. Nie wiem też, czy komputer rejestruje takie ewidentnie mechaniczne problemy, żeby było czarno na białym, że problem jest. Bo jeśłi jest to losowo to znajac życie w ASO będzie idealnie działało :) a 10 km za ASO znowu się pojawi. Napiszcie co sądzicie i czy ktoś coś moze o takim problemie słyszał.
1. Kiedy żona przesiadła się z manuala na automat, czy miała szczegółowy instruktaż teoretyczny i praktyczny dotyczący wszystkich okoliczności eksploatacyjnych samochodu?
2. Czy skrzynia kiedykolwiek weszła w tryb awaryjny?
3. Zanim udasz się do ASO z żądaniem wymiany skrzyni, weź żonę na szczerą spowiedź, może powie jak posługuje się skrzynią w różnych sytuacjach i manewrach. Może przypomni sobie jakiś istotny fakt mogący mieć wpływ na stan obecny. Nie znam Twojej żony ale z doświadczenia wiem, że niektóre damy potrafią dość nonszalancko obchodzić się z różnymi elementami pojazdu.
4. ASO na piękne oczy na pewno nie wymieni skrzyni. Będzie wykonana dokładna ekspertyza, która może wykazać błędy użytkownika i eksploatację niezgodnie z instrukcją. Trudno byłoby udowodnić winę producenta, np. wady montażowe czy materiałowe.
5. W ASO mają na ogół ograniczone doświadczenie w zakresie skrzyń automatycznych, ich diagnostyki i napraw. Na Twoim miejscu (po przepytaniu żony) skonsultowałbym temat w dobrym specjalistycznym serwisie skrzyń dsg. Diagnoza oczywiście bez ingerencji.
VW T-ROC 2022, 1.5 DSG
pshemus
Posty: 480
Rejestracja: 16 lut 2023, 19:23

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: pshemus »

JacK666 pisze: 10 sie 2025, 21:05 A tam przy okazji, małe OT, jak wyjeżdzacie z kopnego śniegu na automacie? Jak wtedy da się rozbujać samochód?
Mnie się nie udało, wziąłem łopatę ;) a potem wyjechałem na wstecznym, przy próbie jazdy do przodu 1.5 od razu zrywał przyczepność.

Teoretycznie instrukcja mówi, że należy rozbujać szybko zmieniając przód-tył (tak, w DSG!), ale jak to zrobić nie wiem.
trokbp
Posty: 6
Rejestracja: 03 wrz 2025, 14:41

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: trokbp »

Witam wszystkich.
Mam podobny temat (celowo nie piszę problem, bo może ten typ tak ma), dlatego dopisuję tu ten post a nie tworzę nowego tematu.
W troku 1,5 ze skrzynią DSG, w czasie powolnej jazdy przez spowalniacze (zazwyczaj 2 bieg), słychać dzwonienie/stukanie z okolic przodu pojazdu (tylko przy otwartych oknach). Wrażenie jest takie, jakby poluzowane były jakieś osłony, ale nie "stuka" to za każdym razem, na pewno na nierównościach drogi (nie spowalniaczach) i przy wyższej prędkości (30-40 km/h) tego nie słychać.
Z mojej obserwacji wynika, że jak napęd jest "spięty" (większe siły przenosi skrzynia), wówczas tego dźwięku nie ma, ale przy "luźniejszej" jeździe stukanie słychać.
Gdzieś wyczytałem, że tak pracują sprzęgła w tej skrzyni, ale zastanawiam się czy tak być powinno.
Ktoś z Was z takim układem napędowym (napęd tylko przód), zaobserwował, bądź zna to zjawisko?
Samochód odebrany w marcu, aktualnie przebieg to około 9300 km. Zjawisko jest obserwowane od około kwietnia/maja.
T-roc 1,5, DSG, R-line Plus 2025
Kris_G
Posty: 14
Rejestracja: 10 gru 2024, 11:10

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Kris_G »

U mnie w Atece 1.5 DSG z 2024 jest identycznie, przebieg 15.000 km.
Tak jest od początku, po prostu zaakceptowałem, jeżdżę dalej i się nie przejmuję.
Cupra Ateca 1.5 DSG '24
Obrazek
S E N NA fan
trokbp
Posty: 6
Rejestracja: 03 wrz 2025, 14:41

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: trokbp »

ok. czyli ten typ tak ma i trzeba się do tego przyzwyczaić :?
T-roc 1,5, DSG, R-line Plus 2025
Trok
Posty: 110
Rejestracja: 19 lut 2025, 17:35

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Trok »

trokbp pisze: 03 wrz 2025, 17:29 ok. czyli ten typ tak ma i trzeba się do tego przyzwyczaić :?
To wcale nie jest tak, że ten typ tak ma. Co najwyżej tak może mieć i to nie każdy. Jeździłem dotychczas kilkoma autami z DSG i żadne z nich tak nie miało. Dodam, że jeździłem też kilkoma autami z klasycznymi automatami i eksploatacyjnie wyżej stawiam DSG.
VW T-ROC 2022, 1.5 DSG
Gomul89
Posty: 126
Rejestracja: 23 cze 2023, 1:00

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Gomul89 »

Potwierdzam taką przypadłość również u mnie. Można starać się wywołać wrzucając tryb manualny i jechać na 1 biegu.
Trok
Posty: 110
Rejestracja: 19 lut 2025, 17:35

Re: skrzynia automat - strasznie głośne metaliczne zgrzyty przy zmianie biegu z wstecznego na D

Post autor: Trok »

Gomul89 pisze: 03 wrz 2025, 19:58 Potwierdzam taką przypadłość również u mnie. Można starać się wywołać wrzucając tryb manualny i jechać na 1 biegu.
Tak z ciekawości zapytam, czemu kupiłeś automat, skoro jeździsz w manualu?
VW T-ROC 2022, 1.5 DSG
ODPOWIEDZ