Dezynfekcja klimatyzacji

Wszystkie tematy związane z Volkswagenem T-Roc - zakup, eksploatacja, problemy itd.
Awatar użytkownika
piotr_kg
Posty: 36
Rejestracja: 02 lis 2020, 11:04

Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: piotr_kg »

Witam i bardzo proszę o informację jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy i zdezynfekować klimatyzację, a w szczególności spłukać parownik.
rob
Posty: 197
Rejestracja: 26 sie 2019, 3:47

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: rob »

Przypadkiem trafiłem na ten post, może komuś pomoże. I choć to są dość proste sprawy, jednak trzeba mieć świadomość, że samodzielne naprawy wymagają pewnego obycia i kultury technicznej, by czegoś nie urwać, ułamać czy zepsuć (nie raz mi się to zdarzyło - dlatego ostrzegam). A więc do rzeczy, do wymiany filtra trzeba odblokować i otworzyć schowek przed pasażerem. Po otwarciu schowka, w górnej części schowka z dwóch stron są blokady całkowitego/serwisowego otwarcia, trzeba je jednocześnie unieść i schowek opuścić do dolnej pozycji (schowek wcześniej opróżnić, bo wysypie się jego zawartość), odpinając z prawej strony szuflady schowka dźwignię tłumika (w instrukcji na str. 232 rys. 171 jest mniej/więcej to opisane i pokazane). Po otwarciu widać zaślepkę filtra, odblokować górne zatrzaski zaślepki i ją wyjąć do przodu - widać filtr, wyciągnąć stary i włożyć nowy, zwracając uwagę na kierunek przepływu powietrza oznakowany na filtrze, z powrotem założyć zaślepkę i zamknąć schowek (podpiąć tłumik). Dezynfekcja też dość prosta, jednak trzeba "zanurkować" pod schowek przed pasażerem. Widać tam taką osłonę piankową, przykręconą jedną plastikową śrubą którą trzeba odkręcić i zdemontować tą "piankę". Od dołu widać wentylator dmuchawy nawiewu, następnie odblokować zatrzask przy wentylatorze (umiejscowiony od strony komory silnika), jednocześnie przekręcić całą obudową wentylatora i go wyciągnąć (najlepiej odłączyć wtyczkę zasilającą). Po wyjęciu dmuchawy widać kanał biegnący w kierunku środkowej konsoli, do parownika (parownik można wyczuć ręką), tam można włożyć rurkę dozującą preparatu i postępować zgodnie z instrukcją środka czyszczącego... Sam zrobiłem i efekt lepszy, niż po odkażaniu w autoryzowanym serwisie VW :), a może mi się tylko udało :?: ...
;) Premium 2.0 TSI 4Motion DSG, pakiety: komfort, drogowy, sport, zimowy, el. pokrywa bagażnika, Beats, DAB
Wachacz
Posty: 564
Rejestracja: 27 wrz 2021, 18:22

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: Wachacz »

Ostatnio wymieniałem filtr kabinowy w T rocu założyłem Mann CUK 26009 jak to zrobić wpisz na You-Tube : "ozonowanie i wymiana filtra kabinowego w VW" tam jest wszystko ładnie pokazane więc nie będę tego opisywał.pozdrawiam
Awatar użytkownika
piotr_kg
Posty: 36
Rejestracja: 02 lis 2020, 11:04

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: piotr_kg »

Dzięki "Rob" za fachowy opis dezynfekcji parownika.
Mediolan8
Posty: 6
Rejestracja: 15 maja 2025, 20:20

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: Mediolan8 »

Wachacz pisze: 09 cze 2022, 9:57 Ostatnio wymieniałem filtr kabinowy w T rocu założyłem Mann CUK 26009 jak to zrobić wpisz na You-Tube : "ozonowanie i wymiana filtra kabinowego w VW" tam jest wszystko ładnie pokazane więc nie będę tego opisywał.pozdrawiam
Ozonowanie to nie dezynfekcja-odgrzybianie. Należy odróżnić temat.
Awatar użytkownika
JacK666
Posty: 513
Rejestracja: 20 maja 2023, 20:14

Wg. mnie to by

Post autor: JacK666 »

nie mieć żadnych problemów z klimatyzacją to wystarczy ją włączyć w trybie auto zaraz po kupieniu samochodu i nie wyłączać tylko regulować temperaturę.
Do tego wymiana filtra raz do roku ale to zależy od przebiegu i tego gdzie jeździmy.

Przy takim użytkowaniu NIGDY nie miałem problemu z jakimiś brzydkimi zapachami z klimatyzacji czy tego typu problemami. Ciągły ruch powietrza wymuszany przez wentylator oraz osuszajace działanie powodują ze nie ma co się gromadzić i stanowić pozywki dla grzybów itp.

Jedyną rzeczą którą robię to wstawiam w samochód ozonator wyjmuje filtr, zamykam obieg zewnętrzny i przez jakas godzinę wymuszam obieg dmuchawy na najniższych obrotach.

Ale podstawa to praca klimatyzacji przez caly czas.
R-line 2023, 1.5 manual, komfort, led plus, beats, kamera, 18 cali, easy open, keyless itd.
Trok
Posty: 70
Rejestracja: 19 lut 2025, 17:35

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: Trok »

Mediolan8 pisze: 17 maja 2025, 0:11
Wachacz pisze: 09 cze 2022, 9:57 Ostatnio wymieniałem filtr kabinowy w T rocu założyłem Mann CUK 26009 jak to zrobić wpisz na You-Tube : "ozonowanie i wymiana filtra kabinowego w VW" tam jest wszystko ładnie pokazane więc nie będę tego opisywał.pozdrawiam
Ozonowanie to nie dezynfekcja-odgrzybianie. Należy odróżnić temat.
1. Ja używam filtr kabinowy FP26009 i jestem zadowolony.
2. Ozonowanie może wspomagać odgrzybianie ale są skuteczniejsze sposoby. Przy odgrzybianiu należy wyjąć filtr z komory, a po zabiegu zmienić na nowy.
VW T-ROC 2022, 1.5 DPCA, DSG, 18", pełna konfiguracja
Rotrzyld
Posty: 123
Rejestracja: 24 wrz 2022, 6:48

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: Rotrzyld »

Trok pisze: 17 maja 2025, 12:31
Mediolan8 pisze: 17 maja 2025, 0:11
Wachacz pisze: 09 cze 2022, 9:57 Ostatnio wymieniałem filtr kabinowy w T rocu założyłem Mann CUK 26009 jak to zrobić wpisz na You-Tube : "ozonowanie i wymiana filtra kabinowego w VW" tam jest wszystko ładnie pokazane więc nie będę tego opisywał.pozdrawiam
Ozonowanie to nie dezynfekcja-odgrzybianie. Należy odróżnić temat.
1. Ja używam filtr kabinowy FP26009 i jestem zadowolony.
2. Ozonowanie może wspomagać odgrzybianie ale są skuteczniejsze sposoby. Przy odgrzybianiu należy wyjąć filtr z komory, a po zabiegu zmienić na nowy.
Przedstawiliście Panowie symbole filtrów jakie stosujecie CUK i FP - postanowiłem zgłębić temat odnośnie różnicy pomiędzy nimi. W tym celu konieczne jest zapoznanie się z garścią informacji o tym skądinąd ważnym elemencie wyposażenia auta:
Filtr kabinowy służy do oczyszczania powietrza pobieranego z otoczenia samochodu i wdmuchiwanego do kabiny. Standardowo wyposażony jest w materiał filtrujący wykonany ze specjalnej bibuły lub bardziej odpornej na pleśń celulozowej włókniny na którą nanoszona jest warstwa węgla aktywnego oraz związki wychwytujące alergeny. Filtr kabinowy stanowi prawie 100 procentową barierę dla cząstek stałych: kurzu, piasku, pyłków roślin, zarodników grzybów, gęstego dymu, drobin asfaltu oraz innych okruchowych zanieczyszczeń. Filtr z warstwą węgla aktywnego dodatkowo zapobiega przedostawaniu się nieprzyjemnych zapachów, ozonu oraz szkodliwych składników spalin szczególnie związków dwutlenku siarki i tlenku azotu. Bioaktywna warstwa w najbardziej zaawansowanych technicznie filtrach dzięki polifenolom o działaniu antyoksydacyjnym zmniejsza z kolei zagrożenie wystąpienia u użytkowników pojazdów reakcji alergicznych błon śluzowych oczu i nosa, wywoływania infekcji czy podrażnień układu oddechowego. Filtr kabinowy poprawia komfort jazdy wpływając na dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów, lecz w trakcie swej pracy stopniowo się „zapycha” i z upływem czasu przepuszcza coraz mniejszą ilość powietrza do wnętrza samochodu. Co gorsza zanieczyszczenia gromadzące się na materiale filtracyjnym, który z czasem traci swe właściwości absorpcyjne, umożliwiają rozwój patogenów i pleśni, które mogą powodować choroby układu oddechowego. Z tego powodu należy go dość często wymieniać co ~ 15 000 kilometrów lub obowiązkowo raz do roku. Co istotne - filtr kabinowy nie stanowi dużego wydatku i łatwo go wymienić samodzielnie.
Po tym wstępie czas przedstawić różnicę w oznaczeniach filtrów firmy Mann-filter: CU to standardowy filtr wykonany z samej włókniny, CUK zawiera dodatkową warstwę węgla aktywnego, natomiast FP oprócz „carbonu” ma polifenolową blokadę. Ten ostatni szczególnie zalecany jest dla alergików i osób z problemami układu oddechowego.
marchell
Posty: 86
Rejestracja: 21 lut 2024, 11:50

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: marchell »

VW OE 5Q0819669 filtr kabinowy
Mediolan8
Posty: 6
Rejestracja: 15 maja 2025, 20:20

Re: Dezynfekcja klimatyzacji

Post autor: Mediolan8 »

rob pisze: 08 cze 2022, 21:11 Przypadkiem trafiłem na ten post, może komuś pomoże. I choć to są dość proste sprawy, jednak trzeba mieć świadomość, że samodzielne naprawy wymagają pewnego obycia i kultury technicznej, by czegoś nie urwać, ułamać czy zepsuć (nie raz mi się to zdarzyło - dlatego ostrzegam). A więc do rzeczy, do wymiany filtra trzeba odblokować i otworzyć schowek przed pasażerem. Po otwarciu schowka, w górnej części schowka z dwóch stron są blokady całkowitego/serwisowego otwarcia, trzeba je jednocześnie unieść i schowek opuścić do dolnej pozycji (schowek wcześniej opróżnić, bo wysypie się jego zawartość), odpinając z prawej strony szuflady schowka dźwignię tłumika (w instrukcji na str. 232 rys. 171 jest mniej/więcej to opisane i pokazane). Po otwarciu widać zaślepkę filtra, odblokować górne zatrzaski zaślepki i ją wyjąć do przodu - widać filtr, wyciągnąć stary i włożyć nowy, zwracając uwagę na kierunek przepływu powietrza oznakowany na filtrze, z powrotem założyć zaślepkę i zamknąć schowek (podpiąć tłumik). Dezynfekcja też dość prosta, jednak trzeba "zanurkować" pod schowek przed pasażerem. Widać tam taką osłonę piankową, przykręconą jedną plastikową śrubą którą trzeba odkręcić i zdemontować tą "piankę". Od dołu widać wentylator dmuchawy nawiewu, następnie odblokować zatrzask przy wentylatorze (umiejscowiony od strony komory silnika), jednocześnie przekręcić całą obudową wentylatora i go wyciągnąć (najlepiej odłączyć wtyczkę zasilającą). Po wyjęciu dmuchawy widać kanał biegnący w kierunku środkowej konsoli, do parownika (parownik można wyczuć ręką), tam można włożyć rurkę dozującą preparatu i postępować zgodnie z instrukcją środka czyszczącego... Sam zrobiłem i efekt lepszy, niż po odkażaniu w autoryzowanym serwisie VW :), a może mi się tylko udało :?: ...
A wiesz może jak całkowicie zdemontować ten schowek, żeby go wyjąć z auta?
ODPOWIEDZ